Keywords op de juiste plekken

OK, dus je hebt wat keywords of keyword phrases in gedachten, maar wat doe je er nu mee? Wel, je gebruikt ze – niet overdreven veel – op een weldoordachte manier. Eerst en vooral maak je een onderscheid tussen zoekwoorden die voor je hele website gelden en het hoofdzoekwoord (main keyword) per webpagina.

Het ene keyword is het andere niet
Uniek main keyword per tekst
Wat doe je met het main keyword?
Aandacht voor detail

Het ene keyword is het andere niet

Stel dat je 50 zoekwoorden hebt bedacht voor je bedrijf, dan ga je ervoor zorgen dat ze allemaal weleens voorkomen op je website. Laat je SEO-copywriter ze in de tekstblokken, in de tussentitels, enz. zetten maar op een natuurlijke manier, zoals ik in mijn vorige blog aangaf. Geen geforceerde zinnen of nutteloze opsommingen dus.

Dan bepaal je uit die lijst van zoekwoorden welke je extra wil benadrukken. Daarmee heeft je copywriter meteen een reeks onderwerpen voor webpagina’s of blogs. Handig, toch?

Hoe je bepaalt welke keywords werken voor jouw bedrijf? Daar lees je meer over in mijn blog over zoekwoorden op je website.

Uniek main keyword per tekst

Een van je diensten is bijvoorbeeld visitekaartjes drukken. Omtrent deze dienst bedenk je makkelijk allerlei keywords en keyphrases zoals visitekaartjes maken, drukker visitekaartjes, naamkaartjes, enz. Maar je kiest er slechts eentje uit als main keyword.

Maak je later nog een tweede pagina over een gelijkaardig onderwerp? Goed plan, maar laat je copywriter dan rond een ander hoofdzoekwoord werken. Indien je exact dezelfde term neemt, ga je in Google met jezelf concurreren en dat is enkel nadelig voor je resultaten.

Wat doe je met het main keyword?

Het main keyword ga je nu op ‘strategische’ plaatsen zetten. Dan heb ik het over:

• De titel
• Een of enkele subtitels
• De eerste paragraaf
• De alt-attribute van je uitgelichte afbeelding
• De meta description van de pagina (= de paginabeschrijving die je in de zoekresultaten van Google ziet)
• De url van je pagina
• Interne en/of externe links

Aandacht voor detail

Let wel, het is ook hier niet de bedoeling dat het geforceerd overkomt. Stel je in de plaats van de lezer. Je meta description bijvoorbeeld, is in principe de eerste indruk die een geïnteresseerde in je product of dienst te lezen krijgt.

Ik ga even verder op het voorgaande voorbeeld. Laten we zeggen dat iemand die op zoek is naar visitekaartjes, in Google ‘visitekaartjes drukken’ typt. Jouw bedrijf staat dan in de resultaten, want je hebt er een pagina over. Goed!

De eerste kennismaking met jouw bedrijf is nu de korte beschrijving die hij tussen de resultaten ziet. Als die eerste zinnen al tegenvallen is de kans klein dat hij doorklikt. Besteed dus ook voldoende aandacht aan de kwaliteit van deze ‘details’. Het loont de moeite!

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de subtitels en de hyperlinks. Als het niet mooi uitkomt in je tekst om nog eens ‘visitekaartjes drukken’ te gebruiken met een link naar – ik zeg maar wat – je bestelpagina, dan doe je dat beter niet. Als je de kwaliteit of leesbaarheid van je tekst ervoor onderuit moet halen, werkt het SEO-gewijs niet in je voordeel.

Eerste hulp bij webtekstproblemen? Sarah Belwriting schrijft Googlevriendelijke webpagina’s en blog voor je.