Webtekst met te veel zoekwoorden en te weinig kwaliteit

Een degelijke, toffe website maar geen bezoekers? Misschien ligt het wel aan je webtekst. Een perfect functionerende en goed presterende website, is namelijk het resultaat van zowel een goed uitgewerkte technische kant (de taak van je websitebouwer) als een strak plan voor de inhoud.

Hoe klein of groot je bedrijf ook is, de kwaliteit en relevantie van de content op je website is wel degelijk van belang. Een SEO-copywriter inschakelen, is dus een slim idee. Inderdaad, dit is een subtiele hint. 😉 Om te tonen waar je precies op moet letten, beschrijf ik in enkele blogs een paar fouten die je zeker niet wil maken in je webtekst:

Relevantie en kwaliteit

Relevante zoekwoorden gebruiken in je webtekst, het blijft erg belangrijk als je op het juiste moment wil verschijnen in de Google-zoekresultaten. Vergeet echter niet dat je focus kwaliteit moet zijn en niet ‘zoveel mogelijk zoekwoorden in een zin krijgen’.

Keyword stuffing of keyword spamming, noemt men dat, en het is nergens goed voor. Sommige SEO-specialisten werken daarom met een vooraf bepaald percentage, zodat je vooraf weet hoeveel maal per 100 woorden het zoekwoord moet voorkomen. Het kan een handige richtlijn zijn, maar eigenlijk raadt Google zelf geen specifiek percentage aan.

Bovendien zet Google de laatste jaren eerder in op keyword phrases, namelijk vragen of zinnen i.p.v. termen die uit 1 woord bestaan. Dat is op zich logisch. Als je een kapper zoekt in je gemeente, typ of spreek je bijvoorbeeld in Google: “Wat is het beste kapsalon in mijn buurt”. Dan krijg je normaal gezien relevantere resultaten dan als je gewoon ‘kapper’ intypt.

Maar verwerk die keyword phrase maar eens x aantal keer in een tekst om aan je percentage te komen. Juist, dat zal geen mooie tekst worden … Houd het dus simpel: zorg ervoor dat de zoektermen niet opvallen, dat ze natuurlijk passen in de context. Dat leest fijner en heeft meer effect.

Een voorbeeld

Stel dat je brood verkoopt in Kortrijk, dan wil je op allerlei termen die met een bakkerij en je locatie te maken hebben goed scoren. Groot gelijk. Maar als je vervolgens gaat schrijven: “Wij bakken in een bakkerij in Kortrijk brood, zelf gebakken, vers gebakken, ovenvers brood, door een ervaren, warme bakker, in onze Kortrijkse bakkerij”, dan ben je niet slim bezig.

Waarom niet?

Ten eerste: niemand leest dat graag. Dit is geen nuttige info. Je lokt op deze manier geen mensen naar je zaak. Je geeft ze immers geen reden om specifiek naar jou te komen en niet naar een concurrent. Er zijn ongetwijfeld nog bakkers die brood bakken in Kortrijk.

Ten tweede: Google vindt tekstkwaliteit en relevantie van belang. Door een tekst te schrijven die kant noch wal raakt, houd je (mogelijke) klanten niet op je website. Je ranking in de zoekresultaten zal dus eerder dalen dan stijgen.

Wat doe je dan wel?

Beter beschrijf je bijvoorbeeld hoe het allemaal begon, waar je de passie voor het bakken te pakken kreeg en welke broodsoorten en pistolets je allemaal maakt. Beschrijf misschien je favorieten en geef er – als je dan toch bezig bent – wat recepten bij voor een heerlijke lunch. Maak er dus een verhaal rond en gebruik daarin je zoekwoorden, op de juiste plekken. Maar daarover meer in een volgende blog!

 

Meteen werk maken van je kwalitatieve en SEO-proof webtekst? Magnifiek idee. Beam me up!