Een nieuw jaar, dat is het ideale moment om wat zaken te veranderen en te verbeteren. En dan heb ik het niet over je lijn, je conditie of de rommel in huis. Je online marketing, de communicatie met je klanten, die kan ook een boost gebruiken! Deze voornemens zijn trouwens net iets makkelijker vol te houden. Uitprinten en boven je bureau hangen dus!

Sociale media onder handen nemen

Staat er al eeuwen dezelfde achtergrondfoto, een verjaarde slogan of een moeilijk trendy te noemen dienstomschrijving op jullie bedrijfspagina? Gebruik die hernieuwde energie na de feestdagen en pak het meteen doordacht aan.

  • Glasheldere omschrijving

Introduceer je bedrijf op een duidelijke manier. Natuurlijk kan je de missie of diensten origineel of speels verwoorden, maar (eventuele) klanten moeten wel meteen zien wat je voor hen kan betekenen.

  • Toffe omslagfoto

Heel wat bedrijven gebruiken gewoon hun ‘logo-in-het-groot’ als omslagfoto voor Facebook of Twitter. Dat kan beter! Je kan perfect gebruik maken van deze ruimte – die trouwens meteen in het oog springt – om een tijdelijke promotie, of een teamlid in the picture te zetten.

Of pas de foto elk seizoen aan, dat geeft je pagina wat meer sfeer. Je kiest best eigen foto’s zodat het allemaal wat persoonlijker overkomt. Waarom niet eens een professionele fotograaf laten langskomen om het bedrijfsleven vast te leggen? Dan heb je meteen een hele voorraad afbeeldingen voor alle communicatie naar je klanten toe. Beschik je toch niet over een kwalitatieve beeldenbank, zoek dan knappe stockfoto’s uit die perfect passen bij je imago.

Contact houden met je klanten

Of het nu via mailing, blog of sociale media is, zorg ervoor dat klanten je niet vergeten. Door af en toe te verschijnen in hun inbox of newsfeed, blijf je virtueel dicht bij je doelgroep. Hebben ze je diensten nodig, denken ze hopelijk meteen aan jou!

Zoekwoorden checken

Eerder legde ik al uit hoe je de juiste zoekwoorden kiest. Wel, tijd om die tips nog eens toe te passen. Misschien heb je intussen extra diensten erbij of zijn de trends in Google Search veranderd? Het kan sowieso geen kwaad om nog wat inspiratie op te doen, ook voor je posts op sociale media.

Accounts sociale media overal vermelden

Erg voor de hand liggend misschien, maar controleer eens of je op alle mogelijke kanalen verwijst naar je sociale media. Ook dat helpt je online marketing vooruit. Dat geldt niet alleen voor je website maar ook voor online bedrijvengidsen.

Zelfs op je Facebookpagina kan je bij de info links geven naar o.a. Twitter, Pinterest, Instagram en LinkedIn. En op LinkedIn verwijs je dan weer naar Facebook, Twitter, … Denk ook aan je visitekaartjes. Het loont de moeite om dit even in orde te brengen!

Site-analyses in de gaten houden

In Google Analytics en aanverwanten kan je makkelijk te weten komen hoe vaak je website bezocht wordt en via welke kanalen mensen erop terecht komen. Door dit in het oog te houden, kan je erop inspelen. Welke pagina’s lokken meer bezoekers? Via welke sociale media klikt men het meest door naar je website? De informatie komt zeker van pas voor je online marketing.

 

Kom je inspiratie tekort voor je online communicatie? Schakel een hulplijn in!

Foto ©Sarah Claes. Locatie: Varanasi, India.
Foto’s te verkrijgen op Coin a Photo.