Is SEO in 2020 nog belangrijk?

Ik kom meteen to the point: ja, SEO is nog steeds van tel. Want alles wat je nodig hebt of wil weten, ga je eerst en vooral online zoeken. De wijze waarop Google daarop inspeelt, verandert natuurlijk wel. Ik overloop hier even de trends!

1. Duurzame relaties

Weet je nog hoe vroeger zogenaamde SEO-specialisten allerlei trucjes gebruikten om het Google-algoritme te manipuleren? Dat werkt – gelukkig – elk jaar minder goed. Want Google wil niet dat hun gebruikers misleid worden of op websites terecht komen die hen geen kwaliteit leveren.

Een goede zaak, ook voor bedrijven. Zelfs als het je minder click-throughs oplevert. Een miljoen sitebezoeken van mensen die je niet echt kan helpen óf duizend bezoekers die je allemaal een dienst kan bewijzen? Ik weet alvast welke optie ik verkies.

2. Let op je taal

Wijnbar Stockholm Tips Sarah Claes
© Sarah Claes

De laatste update van het Google-algoritme dateert van vorig jaar en heet BERT of in het lang: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Nu goed, het is maar om het kind een naam te geven he. 😉

Wat wil deze update bereiken? Google focust nog meer op het begrip van contextuele relaties tussen woorden. De zoekrobots zullen taalgebruik dus nog beter interpreteren. Om zo mensen aan te zetten de tekstkwaliteit op websites te optimaliseren. En internetgebruikers sneller en efficiënter verder te helpen.

Vroeger probeerden sommige SEO-schrijvers exacte woordcombinaties te verwerken in hun tekst om zo sneller bovenaan de zoekresultaten te komen. De redenering daarbij was dat zoekrobots wel woordenreeksen begrepen maar geen echte zinsconstructies. Het resultaat waren teksten die van Google Translate leken te komen.

Puur uit principe deed ik hier nooit aan mee, maar goed, het gebeurde en werkte voor sommige sites wel. Dan schreef je bijvoorbeeld: ‘Bosnië wandelen reis’ of ‘tips SEO nieuw’ letterlijk in je blog of titels. Lelijk. En fout. En daar wil Google komaf mee maken. In het vervolg begrijpen de robots dus evengoed ‘wandelreis op de Azoren’ of ‘nieuwe SEO-tips’.

3. Linken is in

Een SEO-tactiek die blijft werken is intern en extern linken. Intern omdat je een duidelijke structuur wil in je sitecontent. Extern omdat relevante en betrouwbare websites elkaars goede reputatie bevestigen.

Google vindt linken nog altijd belangrijk omdat het een manier is om de correctheid en relevantie van website-inhoud na te gaan.

4. E.A.T. this, SEO

SEO in 2020 - SEO-copywriter in Limburg

Google gaat ook in 2020 uit van het EAT-principe: Expertise, Authority & Trustworthiness. Google wil simpelweg vermijden dat mensen verkeerd geïnformeerd worden en wil internet ‘veiliger’ maken. Weg met fake sites over merken of celebrities, medische adviezen van charlatans, onverantwoorde diëten, tips voor extreem riskante investeringen, … Die aanpak is dus in ieders voordeel.

Tips om je EAT-score te verzekeren:

Verstop je niet
Zorg ervoor dat je kennis of knowhow te checken is. Vertel ook wat over jezelf, blijf niet anoniem. Verwijs naar je profielen op sociale media, je ervaring en/of opleiding, … Zorg dat je – letterlijk – te bereiken bent, dat er duidelijk een mens achter de tekst zit. Vooral als je over gezondheid of geld schrijft, is Google al vlug wantrouwig.

Keep it real
Fake ook geen expertise, daar komt het algoritme toch al snel achter. Vermeld worden op andere betrouwbare websites en échte reviews op allerlei platformen helpen natuurlijk ook.

Let op je taalgebruik
Ik heb het in een andere blog al eens vermeld maar het blijft gelden: let op je taalgebruik. Te veel fouten in spelling en grammatica worden wel degelijk afgestraft. Gebruik het jargon van je business (= toon expertise!) maar schrijf op een correcte en begrijpelijke manier. Je lezers zijn wellicht leken in je specialiteit. Houd daar rekening mee.

4. Meer mobiel

Het merendeel van de internetgebruikers zoekt tegenwoordig op de smartphone of tablet. Dat aantal stijgt elk jaar. Het is daarom aan te raden om in eerste instantie te focussen op dat publiek. Een website zonder mobiele versie is echt not done (en toch kom ik ze nog wekelijks tegen …).

Wanneer is je website mobile friendly?

  • Je content en lay-out passen zich aan naargelang de schermgrootte.
  • Je lettertype, afbeeldingen, buttons zijn goed zichtbaar op een klein scherm.
  • De snelheid van je website staat op punt. Elke pagina laadt binnen de seconde.
  • Je site ziet er goed uit in elke browser.
  • Gebruik geen Flashplayer. Die plug-in vertraagt je website en heel wat browsers en toestellen ondersteunen hem niet meer.

5. Voice Search

De grote ommezwaai naar Voice Search is voorlopig nog uitgebleven maar toch is het iets om in je achterhoofd te houden bij het opstellen van je website. Want Siri, Alexa en Google Assistant zijn wel degelijk aan een opmars bezig.

Probeer dus zoveel mogelijk te schrijven zoals je spreekt (zonder fouten te schrijven natuurlijk). De nadruk mag wat meer op zoekintentie liggen. Zoekwoorden blijven van tel voor SEO, maar wat minder dan voorheen. Het gaat om de context waarin die zoekwoorden en relevante termen zich bevinden.

6. Relevante foto’s

Er wordt meer dan vroeger op foto’s doorgeklikt. Via Google Afbeeldingen of de afbeeldingen die bovenaan de gewone zoekresultaten staan. Voorzie dus minstens één afbeelding per webpagina. Daarbij zijn eigen, kwalitatieve foto’s natuurlijk best.

Wil je toch stockfoto’s gebruiken? Zoek dan afbeeldingen die echt wat te maken hebben met je business. Beter een paar degelijke foto’s dan een hoop standaard afbeeldingen die je overal vindt.

7. Blijf in de buurt

SEO Trends in 2020 - Sarah BelwritingMeer en meer mensen zoeken x of y ‘kortbij’ of ‘in mijn buurt’. Vanzelfsprekend is dit in het voordeel van kleine zelfstandigen en handelaars. Mis die mogelijke klanten niet en zet je zaak op Google Bedrijf.

Ook een adres, regio en land op je website zetten – in je footer, op je contactformulier – helpt. En vermeld worden op websites die over jouw regio gaan, dat is ook nuttig.

Let wel: de veelgebruikte truc – ik was nooit fan eerlijk gezegd – om te focussen op keywords gelinkt aan locaties waar je niét bent, werkt daardoor niet per se beter. Als alle andere gegevens omtrent je bedrijf bewijzen dat je geen ‘copywriter in Limburg’ maar wel een ‘copywriter in Antwerpen’ bent, beschouwt Google je als onbetrouwbaar.

8. Stel en beantwoord vragen

Wellicht is het je al opgevallen. Google toont de laatste tijd dikwijls FAQ’s bovenaan de zoekresultaten. Nu kan je heel hard proberen om hiertussen te geraken door allerlei vragen & antwoorden – in die vorm – te zetten op je website. Maar besef wel dat zowat 50% van de mensen niét doorklikken. Want ze zien het antwoord meteen in Google. Ze hoeven niet door te klikken naar je pagina.

De oplossing als je deze mensen toch wil overtuigen? Zet op je site uitgebreide antwoorden op veelgestelde vragen, meer dan een paar regels. Focus enkel op zaken die je niet in één zin kan uitleggen.

9. Wat langer mag

SEO Trends in 2020300 woorden. Dat was tot voor kort de minimale lengte van een SEO-proof blogtekst. Nu merkt Google dat mensen langer online lezen. En dat die longreads bezoekers meer relevante, kwalitatieve info opleveren. 1.000 woorden of meer kan dus zeker. Zolang je nog wat nuttigs te vertellen hebt natuurlijk.

Nog meer tekst = nog meer werk? Wel ja, maar het haalt wat uit. Als je niet meer weet waarover je het moet hebben, babbel dan met je klanten en prospecten. Achterhaal waar ze precies naar op zoek zijn en hoe jij hen kan helpen.

Is schrijven niet je ding? No worries. Mail me even en we (her)bekijken je webteksten. Zodat ze weer wervelen.

« »



© 2024 Sarah Belwritingprivacyverklaring
Website by Quantum Leap.

Sarah Belwriting
× Hallo! Sarah hier. :) Kan ik je helpen?