Kwalitatieve SEO-copywriting gaat niet enkel om mooie catchy zinnen. Een degelijke SEO-copywriter schrijft eigenlijk niet voor jouw bedrijf … wel voor hen die in Google op zoek zijn naar jouw dienst of product. Maar hoe herken je zo een copywriter? Hier alvast enkele nuttige tips!

Herken een goede SEO-schrijver

  • Hij/zij is een native speaker van de taal waarin hij/zij schrijft. Hoe vlot je ook bent in andere talen, in je eigen moedertaal schrijf je nog altijd het best. (Net daarom werk ik zelf ook samen met native speakers in andere talen dan het Nederlands.)
  • Hij/zij heeft kennis van zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization of SEO) en Google (cursussen, ervaring, …).
  • Hij/zij heeft ervaring in online schrijven. Een copywriter die bijvoorbeeld énkel voor magazines of kranten schrijft, is misschien geweldig goed in zijn/haar job … maar dat wil nog niet zeggen dat hij/zij ook degelijke webteksten schrijft. Het kán zeker, maar het is geen garantie.
  • De stijl waarin hij/zij schrijft, ligt in lijn met jouw wensen. Dit is natuurlijk erg subjectief. Bedenk dus goed hoe je als bedrijf wil overkomen bij klanten en prospecten.

SEO-evolutie

Pakweg 25 jaar geleden, bestond SEO nog niet. Iemand die beweert dat hij decennia ervaring heeft met het schrijven van SEO-proof teksten … dat is nogal ongeloofwaardig. Bovendien verandert SEO voortdurend, ook een copywriter moet mee met zijn tijd.

SEO, hoe jong het concept ook nog maar is, heeft al heel wat evoluties doorstaan. Denk bijvoorbeeld aan de oude trucjes: keyword stuffing (belangrijke termen honderd keer herhalen op één pagina), tekst onzichtbaar maken (in dezelfde kleur als de achtergrond) of zelfs extra ‘fake’ sites maken die allemaal naar jouw bedrijf verwijzen, …

Dat werkt niet meer. Integendeel, Google straft het af. Met in het slechtste geval een verwijdering uit de zoekresultaten tot gevolg. De nadruk ligt de laatste jaren daarom op kwaliteit en relevantie. Een goede SEO-schrijver beseft dat het uiteindelijk om mensen gaat. De mensen die net datgene zoeken wat jij aanbiedt. Kwaliteit boven kwantiteit.

Op zoek naar boeiende, kwalitatieve SEO-copywriting? Neem vlug contact met me op!