Vind je SEO vooral Serieus, Erg, Ongelooflijk verwarrend? Begrijpelijk. Er is zoveel info te vinden over SEO-proof blogs en sites dat je wellicht niet weet waar te beginnen. Ik vat in deze SEO-checklist daarom even voor je samen welke punten je aandacht verdienen als je met je onderneming online beter wil scoren.

Geen zorgen: een groot deel hiervan kan je aan je SEO-copywriter en websitebeheerder of -designer overlaten. Maar zo weet jij alvast waar je op moet letten!

1. Is je tekst van degelijke kwaliteit?
2. Heb je een hoofdzoekwoord?
3. Staat dat hoofdzoekwoord in je titel en URL?
4. Komt dat main keyword voor in je tekst?
5. Gebruik je genoeg synoniemen en interessante context?
6. Is je uitgelichte afbeelding oké?
7. Gebruik je ook bij je afbeelding je hoofdzoekwoord?
8. Heb je een metatitel en metabeschrijving?
9. Heb je intern en extern gelinkt?
10. Heb je de blog of pagina gedeeld?

 

1. Is je tekst van degelijke kwaliteit?

Blog Degelijke kwaliteit SEOHet klinkt tegenstrijdig in een SEO-checklist, maar een snuggere SEO-copywriter begint vaak eerst en vooral te schrijven zónder aandacht voor SEO. Het belangrijkste is dat mensen de tekst wíllen lezen, dat ze het interessant vinden en bijgevolg overwegen om je diensten of producten aan te schaffen. Pas als dat aspect, de kwaliteit, in orde is, is het tijd om na te gaan hoe de tekst nog Googlevriendelijker kan worden. Zodat mensen je tekst ook effectief vinden.

2. Heb je een hoofdzoekwoord?

Een hoofdzoekwoord of main keyword is de term of zin waarop je vooral gevonden wil worden in Google. Je kan natuurlijk een heel lijstje maken van termen en die gebruiken en omschrijven in de tekst, maar één keyword speelt dus de hoofdrol.

Twijfels over het ideale hoofdzoekwoord? Zoek zelf even in Google naar gelijkaardige onderwerpen en kijk welk woord vaak voorkomt. Of laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Een goed zoekwoord is uiterst relevant voor je tekst en business, wordt voldoende ingevoerd in Google Zoeken maar heeft niet té veel concurrentie. Anders maak je het jezelf wel heel moeilijk om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen.

3. Staat dat hoofdzoekwoord in je titel en URL?

Check even of het gekozen main keyword voorkomt in de titel van de tekst én in de URL van de pagina. Te vaak bevatten URL’s cijfers of andere (voor Google) nietszeggende info. ‘sarahbelwriting/SEO-checklist’ zal met andere woorden beter werken dan ‘sarahbelwriting/blog/12345667/pag1’.

4. Komt je main keyword voor in je tekst?

Nee, ik raad je absoluut niet aan om je hoofdzoekwoord in zo goed als elke zin te vermelden. Dat leest niet fijn. En dan klikken lezers al vlug door. (Google apprecieert die zogenaamde keyword stuffing trouwens ook niet.) Maar het woord of de zin moet wel een paar keer letterlijk voorkomen in de tekst en sowieso eenmaal in de eerste alinea of intro.

5. Gebruik je genoeg synoniemen en interessante context?

Een pagina scoort ook wat beter op Google als de inhoud duidelijk overeenkomt met het onderwerp en dus relevante context en synoniemen van je zoekwoord bevat. Gaat de tekst bijvoorbeeld over thee? Dan komen ook de termen ‘infusie’, ‘warme drank’, ‘losse thee’, en zoveel meer, van pas in de tekst.

6. Is je uitgelichte afbeelding oké?

Nog een belangrijk punt op de SEO-checklist. Als je een tekst online publiceert, heeft die een uitgelichte afbeelding nodig. Dat is de afbeelding die verschijnt wanneer iemand de pagina deelt op bijvoorbeeld sociale media. Als je geregeld op Facebook, LinkedIn, e.d. scrolt, weet je dat die afbeelding in feite als eerste in het oog springt. Kies dus een foto die duidelijk te maken heeft met de tekst en die je nog niet eerder gebruikte als uitgelichte afbeelding voor een andere pagina.

7. Gebruik je ook bij je afbeelding je hoofdzoekwoord?SEO-checklist: Gebruik je ook bij je afbeelding je hoofdzoekwoord?

Net zoals URL’s, krijgen afbeeldingen wel eens vreemde bestandsnamen zoals ‘20230109_125753’ of iets dergelijks. Nochtans maak je ook die naam best Googlevriendelijk, door het bestand een logische naam te geven, die het belangrijkste zoekwoord bevat.

Hetzelfde geldt voor de Alt-tekst en de titel van die afbeelding. De Alt-tekst is belangrijk omdat de zoekmachine zo weet wat er op de afbeelding staat. En ook slechtzienden help je hier trouwens mee. Speciale apparatuur leest die Alt-tekst immers voor.

8. Heb je een metatitel en metabeschrijving?

Als je op Google een zoekterm ingeeft, zie je tussen de zoekresultaten telkens een titel en een omschrijving staan van de pagina waar je naar kan doorklikken. Wel, dat zijn de metatitel en de metabeschrijving. Ook die horen op de SEO-checklist. Je kan deze titel en beschrijving beter zelf bedenken en ingeven bij het publiceren van de tekst, want anders vult ‘de Google-robot’ ze zelf in.

Voor je metatitel beperk je je best tot 55 à 60 tekens (inclusief spaties). Je metabeschrijving mag ca. 160 tekens lang zijn. Zorg er ook hier voor – ik val in herhaling, I know – dat het main keyword in beide voorkomt. Overdrijf er wel niet mee. Eenmaal in de titel en eenmaal in de beschrijving, liefst redelijk vooraan, is genoeg.

9. Heb je intern en extern gelinkt?

Linken naar andere pagina’s op je website is nuttig omdat je zo de relevantie van je tekst en de logische structuur van je site verbetert. Maak doorklikken dan wel mogelijk op woorden die wat vertellen over de achterliggende pagina. Schrijf dus niet: ‘klik hier voor meer interieurtips’, maar wel – bijvoorbeeld -: ‘krijg nog meer interieurtips’.

Linken naar andere websites is ook slim. Want Google merkt verbanden tussen sites immers op. Externe links maken je artikel dus waardevoller. Je hoeft natuurlijk niet tienmaal in één tekst naar dezelfde site te verwijzen. Dat heeft niet meer impact, integendeel.

10. Heb je de blog of pagina gedeeld?

Check, check, dubbelcheck? Publiceer dan je tekst en laat weten aan je volgers dat er wat nieuws op je website staat door de link te posten. Google pikt dit vlug op. En ook dit helpt je pagina een hogere ranking te behalen.

Maak meteen werk van die SEO-proof content. Neem snel contact op. Sarah Belwriting schrijft je blogs vlotjes voor je.