Elke webtekst moet tegenwoordig rekening houden met Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachineoptimalisatie. Als je met je website of blog de juiste mensen wil bereiken op Google moet je tekst nu eenmaal SEO-proof zijn. Daarvoor heb je natuurlijk een specialist ter zake, een SEO-copywriter nodig. Maar hoeveel mag dat kosten?

Verschil in prijzen

Eerst en vooral moet je je er bewust van zijn dat SEO-copywriting meer werk en tijd vraagt. Het is dus simpelweg iets duurder dan het schrijven van offline teksten. Je moet als SEO-copywriter rekening houden met de zoekwoorden, de doelgroep, het opzoekwerk voor het gevraagde onderwerp, de tekst in de juiste stijl en structuur opstellen voor Google, etc. Het is niet voor niets een job op zich.

Die kleine investering loont natuurlijk wel op lange termijn. Je (mogelijke) klanten bevinden zich vooral online, en zullen niet meer de telefoongids doorbladeren om je product of dienst te vinden. Een kans die je niet kan laten liggen!

Te goedkoop of te duur?

Op 10 minuten een kwaliteitsvolle én Google-vriendelijke blog of webtekst schrijven? Niet realistisch. Dat kan zelfs de meest ervaren copywriter niet. Je zal dus sowieso een paar uur moeten tellen.

Anderzijds is het ook niet een kwestie van ‘hoe duurder, hoe beter’. Ga na hoeveel je wilt uitgeven en wat je er precies voor krijgt.

Wat kan er zoal inbegrepen zijn in de prijs van SEO-copywriting?

– Tips i.v.m. SEO
– Extra revisierondes
– Opstellen zoekwoordenlijst
– Invoeren van de tekst in de website (CMS)
– Metadescriptions opstellen

Blijf realistisch in je verwachtingen

Natuurlijk lees je wel eens beloftes die je doen duizelen. Bijvoorbeeld: “Na twee weken sta je gegarandeerd op plaats 1 in Google!”. Spijtig genoeg is dat niet mogelijk. Niemand kan dat 100% zeker zeggen.

Ten eerste is Google niet zó snel. Bij de lancering van een perfect SEO-vriendelijke website duurt het altijd enkele maanden vooraleer dit wordt gedetecteerd door Google.

Ten tweede kan niemand, zelfs niet het meest gerenommeerde marketingbureau, je een eerste plaats verzekeren. Google werkt namelijk volgens geheime logaritmes en sluit geen contracten voor hogere posities. Let dus op voor dergelijke beloftes en betaal er zeker geen hopen geld voor.

Vragen over SEO-copywriting? Contacteer mij!