Elke webtekst moet tegenwoordig rekening houden met Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachineoptimalisatie. Als je met je website of blog de juiste mensen wil bereiken op Google moet je tekst nu eenmaal SEO-proof zijn. Daarvoor heb je natuurlijk een specialist ter zake, een SEO-copywriter nodig. Maar hoeveel mag dat kosten?

Verschil in prijzen

Eerst en vooral moet je je er bewust van zijn dat SEO-copywriting meer werk en tijd vraagt dan ‘standaard’ copywriting. Het is dus simpelweg iets duurder dan het schrijven van offline teksten. Je moet als SEO-copywriter rekening houden met de zoekwoorden, de doelgroep, het opzoekwerk voor het gevraagde onderwerp, de tekst in de juiste stijl en structuur opstellen voor Google, enz. Het is niet voor niets een job op zich.

Die kleine investering loont natuurlijk wel op lange termijn. Je (mogelijke) klanten bevinden zich vooral online en doorbladeren al lang niet meer de telefoongids om je product of dienst te vinden. Ze zoeken op Google en bekijken je website. Werken aan je online zichtbaarheid en reputatie, dat is een kans die je niet kan laten liggen!

Te goedkoop of te duur?

Op 10 minuten een kwaliteitsvolle én Google-vriendelijke blog of webtekst schrijven? Niet realistisch, sorry. Dat kan zelfs de meest ervaren copywriter niet. Als iemand je dus topkwaliteit belooft aan een spotprijs én met een verschrikkelijk strakke deadline, zou er een belletje moeten rinkelen.

Denk maar aan de wijsheid die je van alle ondernemers hoort omtrent service die snel, goed én goedkoop moet zijn: geen enkel bedrijf, geen enkele freelancer kan de 3 tegelijkertijd waarmaken.

Hoe duurder, hoe beter dan? Niet per se. Belangrijk is om na te gaan wat je budget is en wat je er precies voor krijgt. Een ervaren SEO-copywriter kan je op een transparante manier uitleggen wat er moet gebeuren om een tekst in Google-topvorm te krijgen. Vervolgens beslis je zelf.

Wat kán er inbegrepen zijn in de prijs van SEO-copywriting?

Tips i.v.m. SEO
– Extra revisieronde
– Opstellen zoekwoordenlijst
Invoeren van de tekst in de website (CMS)
– Metadescriptions opstellen

Blijf realistisch in je verwachtingen

Natuurlijk lees je wel eens beloftes die je doen duizelen. Bijvoorbeeld: “Na twee weken sta je gegarandeerd op plaats 1 in Google!”. Spijtig genoeg is dat niet mogelijk. Niemand kan dat met 100% zekerheid zeggen.

Ten eerste is Google niet zó snel. Bij de lancering van een perfect SEO-vriendelijke website duurt het altijd enkele maanden vooraleer dit wordt gedetecteerd door Google.

Ten tweede kan niemand, zelfs niet het meest gerenommeerde marketingbureau, je een eerste plaats verzekeren. Google werkt namelijk volgens geheime algoritmes en sluit géén contracten voor hogere posities. Let dus op voor dergelijke beloftes en betaal er zeker geen hopen geld voor.

Vragen over SEO-copywriting? Contacteer mij!

Ontdek ook mijn meest gelezen blogs, promotie voor blogs en tips voor copywriting.