Tekst schrijven voor een website of SEO-copywriting, daar komt heel wat bij kijken. Je tekst móet gevonden worden op Google. Dat is essentieel, want je wilt toch dat je website potentiële klanten bereikt? Een eerste stap bij SEO schrijven is het vinden van efficiënte zoekwoorden. Je leest hier alvast de basics!

Zijn zoekwoorden echt nodig?
Welke keywords gebruiken?
Maak een selectie

Zijn zoekwoorden echt nodig?

Keywords of zoekwoorden zijn termen die mensen ingeven in Google of een andere zoekmachine. Is iemand op zoek naar een fietsenmaker, dan tikt hij bijvoorbeeld in “fiets herstellen” of “fietsenmaker Limburg”. Die termen gebruik je dus op jouw website, zodat de juiste mensen bij jou terechtkomen.

Let wel, ik ben absoluut geen voorstander van websites of advertenties die bol staan van de keywords. Niemand leest dat graag. En wat je ranking in Google betreft, die gaat er niet op vooruit. Want zelfs Google vindt zo een tekst oninteressant.

Maar vergis je niet: zoekwoorden zijn en blijven belangrijk. Om op de juiste plaatsen te zetten op je site. Om hier en daar in je webtekst, blog, zelfs op je sociale media te vermelden. Een goed geschreven tekst – relevant voor jouw dienst of product – met enkele zoekwoorden werkt natuurlijk wél.

Welke keywords gebruiken?

Hoe weet je nu welke zoekwoorden je best toepast in je blog of webtekst? Wel, daar gaat een zoektocht aan vooraf. Er zijn vele methodes en programma’s, maar best combineer je meerdere opties. Ik leg je even de basics uit. Verwacht trouwens geen instant resultaat op Google. Na een paar maanden zie je eigenlijk pas wat écht werkt en wat niet.

Er zijn de hulpprogramma’s van Google: Webmaster tool, Keyword planner, Google Trends, … Daar kan je natuurlijk inspiratie opdoen. Toch heb je hiermee geen glazen bol. In de Keyword Planner krijg je bijvoorbeeld vooral resultaten voor termen die uit 1 woord bestaan. Voor langere termen (vragen, woordcombinaties) krijg je tot nog toe amper resultaten in de Keyword Planner. Een voordeel is wel dat je bij dit programma de zoekwoordenlijsten kan downloaden.

Een eenvoudigere en nuttige methode: begin zelf te typen in de zoekmachine. Doe alsof je zelf op zoek bent naar je bedrijf/product/dienst. Welk vervolg stelt Google voor bij het eerste woord dat je typt? Zo vind je wel heel wat populaire woordcombinaties.

zoekwoorden voor websitezoekwoorden op website

Analyseer vervolgens de zoekresultaten. Wat zijn de eerste links die je ziet? Zit je in de juiste sector? Zie je concurrerende bedrijven op de eerste pagina? Zijn dit concurrenten waar je tegenop kan (dus geen gigantische bedrijven met een miljoenenbudget voor marketing)?

Maak een selectie

Uit al de tests die je nu zelf hebt gedaan selecteer je tenslotte de juiste zoekwoorden. Enkele tips:

  • Zorg ervoor dat de zoekwoorden duidelijk gelinkt zijn aan wat je bedrijf aanbiedt. Besef dat je doelgroep niet per se jouw jargon hanteert bij het zoeken. Laat technische termen dus achterwege.
  • Kies zoekwoorden die niet te veel concurrentie hebben in de zoekresultaten. Hoe meer concurrentie, hoe kleiner de kans dat je voor dat zoekwoord hoog in de zoekresultaten verschijnt. Ga desnoods meer in op niches (op locatie of specifieke producten). 

 

Webteksten nodig? Vraag raad aan Sarah Belwriting! Oh ja, ik zoek voor jou ook de relevante keywords en voorzie heel wat andere diensten.

Foto ©Tine Verhelst. Locatie: Le Croisic, Frankrijk