Copywriting is dikwijls erg boeiend: steeds andere onderwerpen, sectoren, klanten, … Ik werk me telkens weer in, stel me in de plaats van de doelgroep én het bedrijf. Tegelijk leer ik van alles bij over onverwachte thema’s of verdiep ik me in gekende domeinen. Leuk!

Nu, zoals bij zoveel jobs is een degelijke voorbereiding essentieel. Daarom is een goede briefing onmisbaar. Hoe zorg je daarvoor als klant? Door een antwoord te bedenken op de volgende vragen! Dat kan met behulp van documentatie, info via e-mail of een interview.

Wat is het onderwerp?

Daarmee bedoel ik: een goed omschreven thema. Wat wil je eigenlijk vertellen? Je diensten, tips & tricks voor je lezers, je werkwijze, je laatste prestaties, … Je wil de bezoekers van je site en blog of de lezers van je brochure effectief iets bijleren. Ook als je op Google hoog in de ranking wil verschijnen, is het erg belangrijk dat je informatie correct én relevant is.

Voor wie is de tekst bedoeld?

Is de tekst specifiek gericht aan een doelgroep? Het gaat dan bijvoorbeeld over leeftijd, woonplaats, beroep, geslacht en interesses. Erg belangrijk om weten is ook of je doelgroep bestaat uit specialisten of leken in de materie. Zo kan ik me inleven in het standpunt van de lezer.

Hoe vinden mensen je tekst?

Bedenk bovendien even wie je gewenste lezer is en hoe je wil dat die je vindt (vooral online dan). Wil je de aandacht trekken van personen met een bepaalde nood of vraag? Zijn ze op zoek naar een oplossing of expert? Indien je al zoekwoorden hebt verzameld (op basis van analyse of ervaring), deel je die natuurlijk ook mee in de briefing aan je SEO-copywriter.

Wat wil je bereiken met je tekst?

Nuttige info is bovendien het doel van je tekst. Is het de bedoeling om de bekendheid van je bedrijf te vergroten? Of wil je meer aanvragen voor een bepaalde dienst of een product dat je verkoopt? Misschien wil je wel de drempel verlagen naar je publiek toe of je expertise in de verf zetten.

Wat is je USP?

Elke ondernemer zegt dat zijn product of dienst van topkwaliteit is. Prachtig, maar het is geen unique selling point (USP), want het is niet overtuigend en kenmerkend genoeg. Als een concurrent net hetzelfde aanbiedt als jou – ook volgens hem/haar aan hoogstaande kwaliteit – waarom zouden mensen dan toch voor jou moeten kiezen? Voor je volledige marketingcampagne loont het de moeite om hier een antwoord op te bedenken.

Vervolgens is het de bedoeling om dat onderscheidende kenmerk in al je communicatie naar voren te brengen. Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat je voortdurend letterlijk vermeldt dat je bijvoorbeeld de meest ervaren persoon bent in je sector, wel dat je dit toont in wát je vertelt.

Praktische info in je briefing

Tot slot helpen ook de volgende zaken je copywriter vooruit:

    • Hoelang moet de tekst ongeveer zijn (in woorden, pagina’s of regels)?
    • Is er referentiemateriaal of achtergrondinformatie (documenten, sites, …)?
    • Welke schrijfstijl of structuur vind je wel of niet goed? Kan je daar voorbeelden van geven?
    • Wie kan ik contacteren bij eventuele vragen?

Vragen aan Sarah Belwriting over briefings, copywriting, SEO-schrijven, reisblogs, …? Contacteer me!